Marketing Internetowy

Co to jest analityka internetowa?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.

• Zakładki: 337

Firmy, które chcą osiągnąć sukces, podejmując właściwe decyzje marketingowe oraz biznesowe, coraz częściej decydują się na wdrożenie analityki internetową. Pytanie na czym polega analityka internetowa jest jednym z częściej zadawanych. To właśnie działania z jej zakresu pomagają w nakreśleniu profilu tych, którzy odwiedzają stronę. Dane te są niezbędne do tego, aby możliwe było wdrożenie działań o charakterze optymalizacyjnym. Wszystko oczywiście po to, aby udało się uzyskać jak najwyższe wartości współczynnika konwersji. Zobaczmy czym jest analityka internetowa i dlaczego naprawdę warto w nią zainwestować.

Co to jest analityka internetowa?

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie co to jest analityka internetowa. Mianem analityki internetowej określa się niezwykle złożony system działań, który obecnie powinien uwzględniać każdy, kto zarządza stroną internetową. Jeśli chcemy dobrze zarabiać w sieci, analityka internetowa jest tym, o czym absolutnie nie można zapomnieć. Pozwala ona na monitorowanie wszystkich działań marketingowych, śledzenie zysków i dotarcie do potencjalnych klientów. Najczęściej sięga po nią branża e – commerce, ale warto o niej pamiętać również wówczas, gdy prowadzimy blog bądź portal branżowy. Sprawdza się też w przypadku serwisów o charakterze informacyjnym oraz tych witryn, których celem jest promowanie marki. Odpowiedź na pytanie na czym polega analityka internetowa jest więc prosta. Jej celem jest zwiększenie szansy na osiągnięcie sukcesu. Analityka internetowa wykorzystuje szereg:

  • danych;
  • procesów;
  • narzędzi.

Bez tego nie jest możliwe przeprowadzenie niezbędnych analiz i wyciągnięcie odpowiednich wniosków.

Jakie działania obejmuje analityka internetowa?

Kiedy wiemy już na czym polega analityka internetowa, możemy przejść do omówienia tego, jakie działania obejmuje. Na analitykę internetową składa się:

  • wiedza na temat danych poświęconych użytkownikowi;
  • analiza podejmowanych działań w czasie rzeczywistym;
  • analiza tego, jaki efekt wywołują przeszłe działania;
  • analiza wewnętrznych produktów.

Wiedza na temat danych dotyczących użytkownika

Dzięki analityce internetowej możliwe jest dokładne śledzenie zachowań, jakie podejmuje użytkownik. Chodzi zarówno o zachowania bezpośrednie, czyli te odnoszące się do tego, co użytkownik robi na stronie, jak i pośrednie, w których chodzi o to, jakie działania podjął zanim dotarł na naszą witrynę.

Bieżąca analiza działań

Jeśli zastanawiamy się czym jest cel analityki internetowej, warto pamiętać, że jej zadaniem jest przede wszystkim obserwowanie ruchu na stronie i wyciąganie z tego odpowiednich wniosków. Chodzi o to, aby śledzić aktywność Internautów. Dostępne narzędzia pozwalają na robienie tego z opóźnieniem wynoszącym zaledwie kilka minut. Są też takie, w przypadku których można to robić na bieżąco. Jest to szczególnie ważne wówczas, gdy decydujemy się zmodyfikować witrynę, publikując na niej nowe treści. Dzięki analityce internetowej można wówczas dowiedzieć się, jak przyjęli je użytkownicy. Dokładana analiza pozwala również na sprawdzanie, skąd bierze się ruch na naszej stronie. Jeśli więc pojawią się jakieś błędy, można je szybko skorygować, usprawniając działanie witryny.

Analiza przeszłych działań

Kiedy wiemy już co to jest analityka internetowa, warto pamiętać, że pozwala ona na dokładną analizę tego, jak podejmowane w przeszłości działania wpłynęły na stan, który mamy obecnie. Analityka pozwala na zestawienie ze sobą zarówno przeszłych, jak i przyszłych działań i wyciąganie odpowiednich wniosków. W efekcie możliwe jest właściwie korygowanie tego, co zamierzamy zrobić. Przekłada się to oczywiście na osiągany zysk. Dzięki analizie internetowej można również dokładnie określić co przynosi straty. W efekcie możliwe jest wprowadzanie zmian, które są konieczne, aby uniknąć ich w przyszłości.

Analiza wewnętrznych produktów

Analityka internetowa pozwala również na dokładną analizę produktów oraz usług. Dzięki odpowiednim narzędziom można sprawdzić czy oferta jest dla klientów atrakcyjna. Warto pamiętać, że zdarza się, że nawet kompleksowe działania nie zmieniają podejścia klientów do pewnych produktów. Im wcześniej zauważymy, że taka sytuacja ma miejsce, tym oczywiście lepiej. Analityka internetowa pozwala wychwycić ewentualne błędy, a także sprawdzić, z jakich źródeł notujemy największą sprzedaż. Czym jest cel analityki internetowej? Dzięki niej można skutecznie poprawić proces zakupowy. Może bowiem okazać się, że największa grupa klientów, którzy kupują coś w naszym sklepie nie pochodzi z ruchu organicznego, a z serwisu Facebook. Taka wiedza pozwala na podjęcie właściwych działań.

Na jakich danych bazuje analityka internetowa?

Działania prowadzone przez specjalistów z zakresu analityki internetowej byłyby niemożliwe, gdyby nie określone dane, którymi dysponują. Pochodzą one przede wszystkim ze strony internetowej, której dotyczą. Można je uzyskać za pomocą specjalistycznych narzędzi, których obsługa wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Do tego dochodzą dane dotyczące działań marketingowych, jakie są podejmowane. Oczywiście można próbować dokonywać niezbędnych analiz samodzielnie, ale jest to dość ryzykowne. Jeśli chcemy mieć pewność, że analityka internetowa naprawdę nam pomoże, warto postawić na wsparcie specjalistów. Wyjaśnią oni dokładnie co to jest analityka internetowa i wskażą, jakie działania podejmą, aby dostarczyć danych, które są niezbędne do wyeliminowania błędów ze strony i wprowadzenia niezbędnych poprawek. Obecnie na rynku nie brakuje firm oferujących usługi w tym zakresie stojące na naprawdę wysokim poziomie.

Analityka internetowa to kompleks działań, które mają na celu poprawę funkcjonalności strony i wzrost sprzedaży. Jest tym, w co powinien zainwestować każdy, kto chce działać w przestrzeni internetowej. Prowadzenie strony, która odniesie sukces bez analityki internetowej jest obecnie praktycznie niemożliwe. Z całą pewnością nie należy na niej oszczędzać. Zainwestowane pieniądze bardzo szybko się zwrócą. Sprawią, że wzrośnie konwersja, co oznaczać będzie realne zyski.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
660 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *