Niekiedy określeń „SEO” i „pozycjonowanie strony” używa się wymiennie. Bywa jednak, że terminy obejmują nieco inny zakres działań. Przeczytaj artykuł, by wiedzieć, co kryje się pod terminami, jakiego rodzaju prace wchodzą w skład SEO i pozycjonowania strony, a także którą z tych opcji wybrać, by osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Kiedy SEO to pozycjonowanie witryny
W popularnym ujęciu SEO i pozycjonowanie stron internetowych oznacza dokładnie to samo, a określenia traktuje się jako synonimy. Działanie obejmuje szereg czynności mających na celu poprawę widoczności w wyszukiwarkach – wzrost obecnych pozycji, a także rozszerzenie słów kluczowych, w odpowiedzi na które strona pojawia się użytkownikom wyszukiwarek (przede wszystkim Google, ale również pozostałych).
Do działań tak rozumianego SEO/pozycjonowania należą m.in. optymalizacja techniczna strony, content marketing, tworzenie nowych wartościowych podstron, pozyskiwanie linków czy optymalizacja UX. Przed rozpoczęciem działań wykonuje się audyt SEO i przygotowuje się strategię pozycjonowania, rozkładając prace na kolejne miesiące. Nie da się zrobić wszystkiego naraz – po pierwsze powolne zmiany są lepsze, bo algorytm Google uzna je za naturalne, po drugie SEO/pozycjonowanie wymaga ciągłości i kończy się dopiero wtedy, gdy właściciel likwiduje stronę.
![grafika, SEO, lupka](https://adstanio.pl/wp-content/uploads/2022/01/grafika-seo-lupka-1024x794.png)
Kiedy SEO nie jest pozycjonowaniem strony
Kiedy przyjrzymy się rozwinięciu skrótu SEO, zobaczymy, iż oznacza Search Engine Optimization, czyli optymalizację (strony) pod kątem wyszukiwarek internetowych. To wskazuje na charakter wewnętrzny, a więc działania podejmowane w obrębie witryny. Przede wszystkim są to rozbudowa, optymalizacja techniczna i content marketing. Ponieważ pozyskiwanie linków stanowi pracę na zewnątrz, pozycjonowanie strony traktuje się szerzej – stanowi połączenie SEO i pozyskiwania linków. (Niekiedy, ale rzadziej, poprzez pozycjonowanie rozumie się tylko pozyskiwanie linków).
Dla precyzyjnego określania zakresu usług nierzadko stosuje się określenia SEO on-site i SEO off-site. Podczas gdy SEO on-site to po prostu SEO rozumiane w sposób przedstawiony w powyższym akapicie, czyli wyłącznie jako działania na stronie, SEO off-site to pozyskiwanie linków z innych portali. Pamiętaj zatem, by dopytać firmę pozycjonującą, z którą chcesz podjąć współpracę, co dokładnie rozumie poprzez terminy „SEO” i „pozycjonowanie strony”!