Niekiedy określeń „SEO” i „pozycjonowanie strony” używa się wymiennie. Bywa jednak, że terminy obejmują nieco inny zakres działań. Przeczytaj artykuł, by wiedzieć, co kryje się pod terminami, jakiego rodzaju prace wchodzą w skład SEO i pozycjonowania strony, a także którą z tych opcji wybrać, by osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Kiedy SEO to pozycjonowanie witryny
W popularnym ujęciu SEO i pozycjonowanie stron internetowych oznacza dokładnie to samo, a określenia traktuje się jako synonimy. Działanie obejmuje szereg czynności mających na celu poprawę widoczności w wyszukiwarkach – wzrost obecnych pozycji, a także rozszerzenie słów kluczowych, w odpowiedzi na które strona pojawia się użytkownikom wyszukiwarek (przede wszystkim Google, ale również pozostałych).
Do działań tak rozumianego SEO/pozycjonowania należą m.in. optymalizacja techniczna strony, content marketing, tworzenie nowych wartościowych podstron, pozyskiwanie linków czy optymalizacja UX. Przed rozpoczęciem działań wykonuje się audyt SEO i przygotowuje się strategię pozycjonowania, rozkładając prace na kolejne miesiące. Nie da się zrobić wszystkiego naraz – po pierwsze powolne zmiany są lepsze, bo algorytm Google uzna je za naturalne, po drugie SEO/pozycjonowanie wymaga ciągłości i kończy się dopiero wtedy, gdy właściciel likwiduje stronę.
Kiedy SEO nie jest pozycjonowaniem strony
Kiedy przyjrzymy się rozwinięciu skrótu SEO, zobaczymy, iż oznacza Search Engine Optimization, czyli optymalizację (strony) pod kątem wyszukiwarek internetowych. To wskazuje na charakter wewnętrzny, a więc działania podejmowane w obrębie witryny. Przede wszystkim są to rozbudowa, optymalizacja techniczna i content marketing. Ponieważ pozyskiwanie linków stanowi pracę na zewnątrz, pozycjonowanie strony traktuje się szerzej – stanowi połączenie SEO i pozyskiwania linków. (Niekiedy, ale rzadziej, poprzez pozycjonowanie rozumie się tylko pozyskiwanie linków).
Dla precyzyjnego określania zakresu usług nierzadko stosuje się określenia SEO on-site i SEO off-site. Podczas gdy SEO on-site to po prostu SEO rozumiane w sposób przedstawiony w powyższym akapicie, czyli wyłącznie jako działania na stronie, SEO off-site to pozyskiwanie linków z innych portali. Pamiętaj zatem, by dopytać firmę pozycjonującą, z którą chcesz podjąć współpracę, co dokładnie rozumie poprzez terminy „SEO” i „pozycjonowanie strony”!