Szukasz czegoś w sieci, klikasz w link na stronie, a tam: „404 Page not found”? Na pewno nie raz spotkałeś się w sieci z komunikatem „błąd 404”, „strony nie odnaleziono” albo „podana strona nie istnieje”. Irytująca blokada, na której zatrzymujesz się podczas wyszukiwania informacji w sieci, często skutecznie zniechęca do korzystania ze strony. Jeżeli Ty jesteś sfrustrowany, kiedy trafiasz na taką przeszkodę, pomyśl, jak zareagują użytkownicy Twojej strony, kiedy natrafią na podobny błąd? Jak widzą to roboty Google?
W czasach, kiedy wszystkie informacje, jakich szukamy, mamy na wyciągnięcie ręki, brak dostępu do serwisu błyskawicznie budzi w użytkownikach frustrację. Jak radzić sobie z takimi błędami, kiedy pojawią się na Twojej stronie? Co dokładnie oznacza błąd 404? Co możesz zrobić, aby uniknąć go w swojej witrynie? I najważniejsze – jak naprawić błąd 404? O tym w dzisiejszym wpisie na blogu AdsTanio.
Co oznacza błąd 404?
Na błąd 404 napotkasz, kiedy będziesz chciał otworzyć stronę, która nie istnieje. Jeżeli na stronie pojawił Ci się komunikat „404 page not found”, ”404 site not found”, „404 not found” albo „Błąd 404, wybrana strona nie istnieje”, oznacza to, że przeglądarka próbowała połączyć się z wybranym zasobem, ale serwer nie znalazł właściwego pliku, który odpowiada za wyświetlenie konkretnej podstrony pod tym adresem URL. Takim zasobem może być podstrona albo plik (choćby plik PDF). Jeśli taki plik nie istnieje, żądanie nie może być spełnione i żadna treść nie może być wyświetlona użytkownikowi ani Googlebotowi.
Kiedy wyświetla się błąd 404?
Jakie są przyczyny pojawiania się błędu 404? Komunikat „błąd 404” czy „error 404” możesz napotkać z różnych powodów. Najczęściej sytuacja wygląda następująco:
- Strona została usunięta, ale zasoby pozostały w indeksie Google i użytkownik może wciąż na nią trafić. To może być produkt, wpis na blogu czy jakakolwiek inna podstrona.
- Struktura adresów URL na stronie została zmieniona – na przykład przy zmianie systemu CMS, a nie zostało wykonane przekierowanie 301.
- Adres URL się zmienił – na przykład przy zmianie nazwy kategorii lub produktu.
- Adres URL, w który klikamy lub który wpisujemy, zawiera literówkę.
- Wprowadzasz zmiany w serwisie i tymczasowo wyłączasz podstronę, więc treść nie jest dostępna.
- Wprowadzono zmiany w pliku .htaccess.
- Padłeś ofiarą złośliwego oprogramowania.
Jak znaleźć błędy 404 na stronie?
Nie chcesz mieć na swojej stronie błędów 404, to jasne. Na szczęście możesz je wykryć, jeżeli tylko wiesz, jak to zrobić. Najłatwiej znaleźć błędy 404 z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi analitycznych.
- Google Search Console – podstawowe i darmowe narzędzie do wykrywania problemów ze stroną. W panelu swojej strony w GSC znajdź zakładkę „Stan” (na pasku menu z lewej strony) i wybierz komunikat „Błąd”. Na wyświetlonej liście błędów (dla SEO najlepiej, aby było ich jak najmniej) odnajdź komunikat „Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a (404).”. Po kliknięciu zobaczysz listę stron, na których pojawił się taki problem.
- Ahrefs – to nie tylko narzędzie do działań link building. W sekcji „Linki zwrotne” znajdziesz potrzebne informacje o błędach 404. Możesz też skorzystać z sekcji „Strony” – „Najlepsze według linków” i wybrać z opcji „404 not found”.
- Crawlery stron, takie jak Screaming Frog – po zeskanowaniu serwisu w kolumnie „Status code” możesz zobaczyć kody odpowiedzi serwera, również błędy 404.
Błędy znalezione – co dalej?
Jak naprawić błędy 404?
Podstawowym sposobem radzenia sobie z błędami 404 jest ustawienie przekierowań 301. Przekierowanie 301 automatycznie przeniesie użytkownika (lub Googlebota) z błędnego adresu URL na ten właściwy, który wyświetli pożądaną treść. Wiele CMS-ów ułatwia wdrażanie przekierować. Popularny w e-commerce Shoper udostępnia klientom dedykowaną zakładkę modułu przekierowań dla strony z błędem 404. W wielu CMS-ach po zmianie nazwy produktu czy podstrony przekierowania są wykonywane automatycznie.
Jak wykorzystać błędy 404 na swoją korzyść?
Wykrywanie i usuwanie wszystkich błędów 404 na bieżąco może być trudne, a w przypadku dużych serwisów i sklepów internetowych niemal niemożliwe. Ale stronę z błędem 404 możesz zoptymalizować i poprowadzić użytkownika w taki sposób, żeby nie opuścił serwisu. Jak to zrobić?
- Stwórz śmieszną, przyciągającą wzrok grafikę lub umieść na stronie zabawny podpis.
- Umieść na stronie odnośniki do kategorii lub produktu, który może zainteresować użytkownika, np. najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe.
- Umieść na stronie z błędem pasek wyszukiwarki, w który użytkownik może wpisać, czego szuka.
Tych kilka prostych sposobów na błędy 404 może pomóc Ci znacznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tak ważny dla SEO i dla ogólnych wyników strony) i zachęcić użytkownika do skorzystania ze strony.