SEO

Marketing szeptany – co to jest i jak robić to dobrze?

Rafał Cyrański to autor, informatyk, urodzony 12 grudnia 1980 roku w Polsce w Łodzi, założyciel FunkyMEDIA firmy specjalizującej się w obszarach takich jak SEO i Content Marketing. Ukończył Informatykę w 2001 roku. Rafał jest również gospodarzem podcastu FunkyMEDIA Podcast SEO oraz autorem książek z dziedziny marketingu cyfrowego.

• Bookmarks: 549

Istnieje mnóstwo sposobów na promocję biznesu w internecie. Marketingowcy od lat dwoją się i troją, aby znaleźć metody, które przyniosą najlepsze efekty i przyciągną najwięcej klientów na stronę. Jeżeli chcesz, żeby o Twoim produkcie lub usłudze zrobiło się głośno, wykorzystaj do tego marketing szeptany – jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji w internecie. Co to jest marketing szeptany? Jak działa? W jaki sposób możesz wykorzystać go do wzmocnienia pozycji swojej strony w sieci?

Czym właściwie jest marketing szeptany?

Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to forma marketingu, która ma za zadanie przekazać informacje marketingowe o marce lub produkcie w sposób z pozoru spontaniczny i naturalny. Tak jak wskazuje nazwa, działania marketingu szeptanego mają „szepnąć słówko” o produkcie konsumentom. Ich celem jest wywołanie dyskusji o zaletach i funkcjach produktu, dzięki czemu informacje o marce rozprzestrzeniają się dalej, a sam przekaz nie jest zbyt rażący ani nachalny. To tak zwany „marketing rekomendacji”, jako że ma za zadanie zainteresować odbiorcę i zarekomendować mu dane rozwiązanie. Ten rodzaj marketingu realizuje się na forach internetowych, w komentarzach na blogach, a coraz częściej też na grupach w mediach społecznościowych.

Na czym polega marketing szeptany?

Konsumenci przed zakupem najczęściej sugerują się opiniami innych klientów i rekomendacjami pozostałych użytkowników. Czytają recenzje, sprawdzają oceny – wszystko po to, aby na podstawie sprawdzonych informacji podjąć decyzję o zakupie. Rekomendacje, komentarze i dyskusje na temat produktów, usług lub marek muszą odbywać się w niewymuszony sposób i wyglądać autentycznie oraz naturalnie. Marketing szeptany na forach ma prowokować dyskusje i zachęcać do generowania opinii. 

Jeśli chcesz przeprowadzić taką formę promocji w przemyślany sposób, powierz realizację zadania profesjonalnym marketerom, którzy z wyczuciem wystosują komunikat w odpowiednich miejscach w sieci oraz zrobią to etycznie i skutecznie. Pamiętaj, że granica pomiędzy delikatną rekomendacją a rażącą promocją może być bardzo cienka. Dlatego potrzeba odpowiedniej strategii, aby prowadzić marketing szeptany, który zachęca, a nie zniechęca klientów!

Cele marketingu szeptanego

Marketing szeptany jest częścią strategii marketingowej, a więc musi mieć ściśle określony cel. Jakie są więc najważniejsze cele działań w ramach marketingu szeptanego, tzw. marketingu plotki?

  • Zwiększenie świadomości i wiarygodności marki
  • Wzrost zaangażowania społeczności klientów
  • Zachęcenie potencjalnych klientów do poznania oferty
  • Poprawa wizerunku marki

Marketing szeptany służy też w dużej mierze działaniom SEO i wspiera pozycjonowanie stron internetowych. W tym przypadku najważniejsze jego cele to:

  • Pozyskiwanie linków
  • Pozyskiwanie naturalnego ruchu na stronie internetowej 

Dlaczego warto zainwestować w marketing szeptany? Przede wszystkim dlatego, że efektywnie prowadzony może zwiększyć zainteresowanie Twoją firmą, a w rezultacie zwiększyć sprzedaż. Działania nie wymagają dużego nakładu finansowego, a budują zaufanie wśród odbiorców.

Błędy w marketingu szeptanym, czyli czego NIE ROBIĆ

Aby dowiedzieć się, jak skutecznie realizować takie działania, warto poznać najczęstsze błędy w marketingu szeptanym i unikać ich popełniania. Faktem jest, że w sieci znajduje się całe mnóstwo opinii i recenzji – a nie wszystkie z nich mają przełożenie na rzeczywistość. Wprawiony internauta rozpozna podejrzaną i nieszczerą opinię z daleka. Jak w takim razie tworzyć wpisy rekomendujące i komentarze zachęcające do dyskusji, które nie wyglądają sztucznie i nachalnie? 

Unikać nadmiernego zachwalania produktu lub usługi. Żaden produkt nie jest bez wad – nie oznacza to, że mamy zniechęcać do zakupu, ale lepiej pozostawiać umiarkowanie pozytywne lub neutralne opinie. Takie, które odnoszą się do wspomnianej sytuacji zamiast bezpośrednio wychwalać wybraną firmę. Bywa, że wystarczy samo wspomnienie marki pod wpisem z pytaniem o problem, aby wzbudzić skojarzenie produktu z jego rozwiązaniem. Błędem będą też nienaturalnie długie wpisy, zbyt oficjalny ton wypowiedzi czy też kopiowanie tego samego posta w wielu miejscach.

Jak robić to dobrze i komu zlecać marketing szeptany?

Marketingiem szeptanym można zajmować się na własną rękę lub zlecić do zewnętrznej firmie, najczęściej agencji marketingowej. Ale w jaki sposób skutecznie realizować działania w ramach marketingu szeptanego? Należy zadbać przede wszystkim o odpowiednią formę, właściwą grupę docelową i miejsca publikacji. 

Używaj naturalnych linków URL zamiast anchor linków. Posty rekomendujące pisz językiem dopasowanym do miejsca, w którym publikujesz i odbiorców danego forum. Delikatnie wspominaj o marce i unikaj nachalnej promocji. Dołączaj do założonych już tematów albo twórz nowe wątki, aby skierować dyskusję na swoje produkty lub markę. Pisz zawsze na temat dyskusji tematycznej i koniecznie zadbaj o to, aby wpis wyglądał naturalnie. Staraj się publikować linki tylko na stronach wysokiej jakości, najlepiej takich, które dopuszczają linki dofollow. W ten sposób wesprzesz działania SEO i skutecznie wypromujesz swój produkt w sieci.

comments icon0 comments
0 notes
128 views
bookmark icon

Write a comment...

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *