Bez kategorii

Optymalna długość tekstu SEO, czyli jak pisać teksty pod wyszukiwarkę?

• Zakładki: 57


W agencji SEO usłyszałeś, że na Twojej stronie internetowej brakuje treści? Twoje artykuły blogowe są za krótkie i nie wpływają na poprawę widoczności w internecie? Treść to jeden z filarów SEO, bez którego ciężko o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowany tekst wpływa na dopasowanie treści do zapytania, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. Ale jak masz zoptymalizować tekst pod SEO, żeby jednocześnie był atrakcyjny dla użytkownika i przyjazny algorytmom Google?

Dziś bierzemy pod lupę optymalną liczbę znaków w treściach i odpowiadamy na pytanie, jak długość tekstu SEO wpływa na pozycjonowanie strony.

Czy liczba znaków w SEO ma znaczenie?

Długość tekstu w SEO zdecydowanie ma znaczenie. Eksperci wskazują, że opisy kategorii powinny mieć około 2500 zzs (znaków ze spacjami), wpisy na blogu 3000 zzs i więcej, z kolei specjalistyczne teksty nawet ponad 5000 zzs. Wielu specjalistów SEO wychodzi przy tym z założenia, że im więcej znaków, tym lepiej. Jednak trendy w pozycjonowaniu stron i kryteria od Google zmieniają się z prędkością światła, dlatego dzisiaj długa treść wcale nie musi być najlepszym rozwiązaniem. Okazuje się, że dla algorytmów wyszukiwarki większe znaczenie ma JAKOŚĆ tekstu, a niekoniecznie jego DŁUGOŚĆ. W ten sposób zarówno krótsze, jak i dłuższe teksty mają swoje miejsce w strategii marketingowej.

Co o zalecanej długości tekstu mówi Google?

W zasadzie… niewiele. Na szczęście mówi za to o wymaganej jakości tekstu. Aby wyjaśnić tę kwestię, musimy odpowiedzieć na pytanie, jak działają tzw. czynniki rankingowe Google. To zagadnienie, które wywołuje w specjalistach SEO największe zainteresowanie. A co to jest? W uproszczeniu są to te elementy, które algorytm Google uwzględnia w procesie ustalania rankingu stron w wynikach wyszukiwania. Długość tekstu nie jest oficjalnie czynnikiem rankingowym Google, ale to nie oznacza, że nie ma wpływu na pozycje, które tekst może wypracować na wybrane frazy kluczowe.

Doświadczenie ekspertów SEO z całego świata (a dodatkowo wypowiedzi pracowników Google) podpowiada, że o ile liczba znaków nie jest bezpośrednim wyznacznikiem jakości strony, tak już jakość treści – jak najbardziej. Chodzi o to, żeby treść odpowiadała na zapytania użytkowników i zaspokajała ich potrzeby. Nawet najdłuższy tekst, który nie wyjaśnia danej kwestii i jest tzw. „laniem wody”, nie da wartości użytkownikowi. Podobnie zbyt krótki tekst. W takim razie jak pisać teksty przyjazne Google pod kątem ich długości?

Jak zaplanować długość tekstu na stronę?

Wiesz już, że dobrze jest położyć nacisk na przydatność i atrakcyjność tekstu zamiast na jego długość. Aby jednak nie pozostawić Cię zupełnie bez odpowiedzi na pytanie „jaka jest optymalna długość tekstu pod SEO?”, podpowiemy Ci, jak zaplanować długość tekstu na stronę, żeby zaspokoić potrzeby użytkowników i spełnić wymogi algorytmów Google.

Postaw na krótsze treści (do 3-4 tysięcy zzs), jeżeli masz do napisania:

  • artykuł w aktualnościach, news,
  • wpis w mediach społecznościowych,
  • krótki wpis blogowy z precyzyjną odpowiedzią na ściśle określone pytanie,
  • sekcję FAQ.

Takie treści nie wymagają opisywania szerokiego problemu i zawarcia szczegółowych danych. Są też bardziej przyjazne pod kątem czytania na urządzeniach mobilnych. Lepiej więc, żeby były bardziej zwięzłe – krótkie i na temat.

A kiedy poświęcić na tekst więcej znaków (5-10 tysięcy zzs)? Wtedy, kiedy piszesz:

  • specjalistyczny wpis na blogu – wpis wyjaśniający wielowątkowy problem, wymagający złożoności i opisania od A do Z,
  • poradnik, dokładny ranking,
  • studium przypadku,
  • artykuł ekspercki,
  • ponadczasowe treści, które nie tracą na aktualności (evergreen content).

W takim tekście możesz zawrzeć więcej słów kluczowych long tail i linków wewnętrznych. Stwórz content, który kompleksowo wyczerpie temat, wyjaśni trudne kwestie i pojęcia, a dzięki temu będzie przydatny dla większej liczby użytkowników.

Dopasuj długość tekstu do tematu i użytkownika

W SEO copywritingu liczy się cel. Zanim zaczniesz pisać, odpowiedz sobie na pytanie: co chcesz osiągnąć, pisząc tekst? Czy poruszasz skomplikowany temat czy piszesz prosty opis produktu? Jeżeli chcesz przekazać odbiorcom wiedzę, napiszesz wpis blogowy – długi i wyczerpujący temat. Jeśli jednak zależy Ci na tym, żeby poinformować użytkowników o jakiejś nowości albo odpowiedzieć im na pytanie, napiszesz krótki wpis, który zwięźle podsumuje, co masz do przekazania. Opis kategorii będzie zwykle krótszy, niż poradnik na blogu.

Przeanalizuj, czego Twój potencjalny klient szuka na Twojej stronie, czego chce się dowiedzieć i co próbuje osiągnąć. Interesuje go edukacja i pogłębianie wiedzy czy raczej krótka, humorystyczna i lekka treść do przeczytania na telefonie przy śniadaniu? Optymalna długość tekstu SEO to taka, która odpowiada użytkownikom. Tylko tyle i aż tyle!

Narzędzia do pisania tekstów SEO

A teraz to, co copywriterzy lubią najbardziej, czyli edytory treści. Na rynku powstaje coraz więcej narzędzi do pisania tekstów SEO.

  • Content Editor od SurferSEO – umożliwia pisanie i optymalizację tekstu w czasie rzeczywistym. Pomaga przeanalizować konkurencję, wskaże potrzebne słowa kluczowe i zalecany poziom nasycenia treści frazami, długość tekstu, liczbę nagłówków i wiele więcej.
  • Asystent Contentu od SEMSTORM – wskazuje liczbę użyć słowa kluczowego i jego umiejscowienie w tekście, sugestie innych słów do wykorzystania i długość tekstu. Edytor analizuje tekst pod kątem poprawności i czytelności, wskazuje liczbę długich zdań, znaków, stron i sugeruje pytania przydatne w treści.

Na zagranicznym rynku znajdziemy też narzędzia do content marketingu, takie jak Semrush SEO Writing Assistant czy Link Assistant, ale w przypadku treści po polsku narzędzie Surfer lub SEMSTORM będzie zdecydowanie wystarczające. Przydatna może być też wtyczka Yoast SEO w WordPressie, która (w przeciwieństwie do wskazanych wcześniej narzędzi) ma darmową wersję.

Jaka jest optymalna długość tekstu pod SEO?

Teraz już wiesz, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Do długości treści zawsze podchodź indywidualnie.

  • Określ temat i rodzaj treści do napisania.
  • Ustal cel, który treść ma pomóc Ci osiągnąć.
  • Dopasuj ją do użytkownika.
  • Przeanalizuj działania konkurencji.

Na tej podstawie dobierz słowa kluczowe i zaplanuj wartościowy tekst dla swoich potencjalnych klientów. W ten sposób stworzysz treść, która wyczerpie temat i zadowoli nie tylko roboty Google, ale też użytkowników.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
121 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *