Inne

Strona responsywna, czyli jaka? O responsywności stron www

• Zakładki: 71

Z jakiego urządzenia korzystasz najczęściej na co dzień – telefonu, komputera czy tabletu? Jak najczęściej przeglądasz internet? Według raportu We Are Social i Hootsuite w 2020 roku najczęstszym wyborem użytkowników były smartfony (55,7%) i komputery (41,4%). Dla właścicieli stron internetowych te dane to coś więcej, niż tylko ciekawostka. W czasach, kiedy użytkownicy korzystają z wielu różnych urządzeń do przeglądania stron www, ważne jest, by strona automatycznie dostosowywała się do wymogów każdego z nich. Tak działają strony responsywne, które pozwalają użytkownikom na wygodne przeglądanie stron na każdym urządzeniu. Czym dokładnie jest responsywna strona internetowa? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Co to jest responsywność strony www?

Stare, statyczne strony internetowe nie są dostosowane do działania na urządzeniach mobilnych, telewizorach smart TV, czytnikach e-booków ani ekranach zewnętrznych. Responsywne strony internetowe najprościej można opisać jako te, które automatycznie dopasowują się do rozdzielczości konkretnych urządzeń. Responsywność sprawia, że nie trzeba tworzyć osobnych wersji strony na komputery i urządzenia mobilne. Strona stworzona w technice RWD (and. Responsive Web Design) dostosowuje się do ekranów o dowolnej rozdzielczości i prawidłowo wyświetla treść na wszystkich urządzeniach – zarówno na dużym ekranie komputera, jak i w małej rozdzielczości smartfona. Tym samym sprawia, że treści wyglądają atrakcyjnie, a korzystanie ze strony jest wygodne dla użytkownika bez względu na rodzaj nośnika, jakiego używa. 

Jak wygląda responsywna strona internetowa?

Na czym polega responsywność strony internetowej? Strona responsywna poprawnie wyświetla swoją zawartość (treść, zdjęcia, przyciski nawigacyjne) bez względu na rodzaj sprzętu czy przeglądarki. Dzięki pobraniu informacji o urządzeniu i przeglądarce elementy niezbędne do prawidłowego działania strony zostają automatycznie dopasowane. Nic nie może się ucinać, a każdy element musi działać prawidłowo. W zależności od wielkości i rodzaju urządzenia, na którym wyświetla się strona zmienia się układ strony, rozmiar i rodzaj czcionki, wielkość poszczególnych elementów, tło, przyciski, grafiki i zdjęcia. Klikalne elementy na desktopowej stronie www zamieniają się w przyciski dotykowe na smartfonach, nawigacja po stronie mobilnej jest ułatwiona, a niektóre elementy strony są wyłączane. Wszystko to ma na celu stworzenie maksymalne czytelnej, przejrzystej i łatwej w obsłudze strony www.

Jak responsywność wpływa na SEO?

Od dawna strony przyjazne użytkownikom są premiowane przez Google. Optymalizacja serwisu pod kątem urządzeń mobilnych i responsywności jest więc teraz konieczna, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Skuteczne pozycjonowanie musi uwzględniać responsywność strony. Użyteczność strony, szybkość ładowania i prostota nawigacji, które niesie ze sobą responsywne projektowanie strony, przekładają się bezpośrednio na komfort użytkowników. A to z kolei oznacza, że chętniej pozostaną na stronie i zwiększą się szanse na wzrost konwersji. 

Analogicznie responsywność zmniejsza współczynnik odrzuceń. Jasne jest, że użytkownik nie pozostanie na stronie długo, jeśli treść będzie nieczytelna, a przyciski nie będą działać jak należy. Jeśli witryna nie będzie responsywna, współczynnik odrzuceń wzrośnie w błyskawicznym tempie. Dlatego tak ważne dla SEO jest takie projektowanie strony, które ułatwi korzystanie z niej na każdym urządzeniu.

Plusy Responsive Web Design

Jakie są zalety strony responsywnej?

  • Przejrzystość i łatwość w obsłudze 
  • Bardziej skuteczne pozycjonowanie
  • Lepszy user experience = zwiększenie konwersji
  • Większa szybkość działania i ładowania
  • Droższe projektowanie, ale tańsze utrzymanie strony
  • Profesjonalny wizerunek firmy
  • Spójna struktura linków, łatwiejsze przekierowania
  • Prostota zarządzania stroną

Ile kosztuje strona responsywna?

Nasuwa Ci się pytanie, ile to będzie kosztować? Odpowiedź jak zawsze brzmi: to zależy. Nie sposób jednoznacznie wskazać kosztów, jako że całość zależy od kształtu, wielkości i stanu witryny. Dużo łatwiej też stworzyć responsywne strony internetowe od zera, niż zmienić starą stronę na responsywną. O tym aspekcie projektowania strony warto pomyśleć na etapie jej tworzenia, aby uniknąć wysokich kosztów „naprawy” strony niedopasowanej do współczesnych wymagań. 

Jak sprawdzić responsywność strony?

Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest responsywna? Najprościej jak się da – weź do ręki telefon albo tablet i sprawdź, czy strona wyświetla się poprawnie. Możesz też skorzystać z narzędzia w przeglądarce, np. Google Chrome. Kliknij prawym przyciskiem myszki i wybierz opcję „Zbadaj”. Użyj skrótu Ctrl + Shift + M, aby zobaczyć okno, w którym można sprawdzić podgląd strony na wybranym rodzaju urządzenia (telefon, tablet itd.).

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
76 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *