SEO

Trendy SEO 2023 – jak skutecznie robić SEO w 2023 roku?

• Zakładki: 65

Algorytm Google zmienia się każdego dnia, zmieniają się też wymagania użytkowników. To, co działało jeszcze rok temu, może nie działać w 2023 roku. Dlatego eksperci ze środowiska SEO nieustannie śledzą zmiany i nowe trendy marketingowe, które mają bezpośredni wpływ na strategie i działania SEO. Rok 2023 przyniesie sporo nowości w SEO – oto, co czeka nas w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek w nadchodzących miesiącach. Zobacz, jak wyglądają trendy w SEO w 2023 roku.

Sztuczna inteligencja – marketing AI w SEO

Wykorzystanie nowych narzędzi AI w SEO to jeden z największych tematów w SEO na 2023 rok. Marketing AI będzie obejmował nie tylko generowanie treści SEO przez sztuczną inteligencję, np. w bijącym rekordy popularności narzędziu ChatGPT. Za pomocą narzędzi AI można optymalizować treści, badać słowa kluczowe, generować pokrewne tematy i materiały, które mogą posłużyć jako baza dla copywriterów. Ale AI to nie tylko content marketing – sztuczna inteligencja pomaga też tworzyć grafiki, automatycznie dobierać frazy do linkowania, w dużym stopniu usprawnia także analizowanie wyników SEO i audyty SEO.

Technologia odpowiedzialna za AI-generated content jest ulepszana i dziś generatory tekstu AI dostarczają nam już treści takiej jakości, że czasem trudno je odróżnić od tekstów napisanych przez człowieka. Automatycznie generowane treści mogą obniżyć koszty związane z samodzielnym pisaniem na przykład tekstów zapleczowych albo metatagów na strony. W tym roku możemy się spodziewać coraz większej liczby rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym. Eksplozja popularności ChatGPT od OpenAI przyczyniła się też do powstania narzędzia AI od samego Google – chatbot Bard oparty na sztucznej inteligencji jest w tej chwili w fazie intensywnych testów.

Jakość treści – treść wartościowa dla użytkownika

Nie oznacza to, że automatycznie generowane treści od AI wystarczą. Google od lat kładzie nacisk na jakość i przydatność treści dla użytkowników. I choć od zawsze specjaliści SEO mówią, żeby treści pisać nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla użytkownika, teraz jest to kwestia kluczowa. 

Google Helpful Content Update

Zeszłoroczna aktualizacja algorytmu Google Helpful Content Update jeszcze bardziej podniosła wartość wysokiej jakości, dobrze napisanych i pomocnych treści. Treść ma służyć intencjom użytkowników i zawierać informacje dotyczące ich zapytania. Google stawia użytkownika na pierwszym miejscu, dlatego w SEO warto skupić się na weryfikacji użyteczności strony oraz dopasowania treści do intencji zapytań.

Wytyczne E-E-A-T

W kwestii jakości treści jedną z ważniejszych wytycznych od lat jest koncepcja E-A-T. Litery E, A i T oznaczają czynniki oceny: 

  • Expertise (fachowość)
  • Authoritativeness (autorytet)
  • Trustworthiness (wiarygodność)

Pod koniec grudnia 2022 roku Google dodał do koncepcji drugie „E” – Experience (doświadczenie). Dlatego całość nazywa się teraz E-E-A-T lub Double E-A-T. Z kolei Trustworthiness zostało skrócone do Trust (zaufanie). 

To kolejny element, który przyznaje szczególne znaczenie treściom, które mają być wiarygodne i wzbudzać zaufanie użytkowników. E-E-A-T ma wpływ na ocenę wiarygodności strony przez Google, szczególnie w przypadku stron typu YMYL, czyli te związane z finansami, zdrowiem i bezpieczeństwem. Jeżeli na stronie pojawią się błędne albo kiepskiej jakości treści z mało wiarygodnych źródeł, strona może zostać oceniona jako niegodna zaufania. Nowy element koncepcji, Experience, dotyczy doświadczenie osób tworzących treści na stronę i zapotrzebowania na informacje prosto ze źródła. Jeżeli autorem treści jest osoba z doświadczeniem, na przykład specjalista SEO w artykule o SEO, treść wzbudzi większe zaufanie. O to chodzi w E-E-A-T.

Jakość strony – Core Web Vitals i przyjazność użytkownikowi

W czasie, kiedy sieć zaleje potok automatycznie generowanych treści, jakość będzie ceniona jeszcze bardziej. I to nie tylko jakość treści, ale też jakość strony, która bez zmian jest jednym z głównych czynników rankingowych Google. Dalej będzie rosło znaczenie Core Web Vitals i elementów, takich jak wizualna stabilność strony, czas generowania największego elementu na stronie i czas zastosowania pierwszej funkcjonalności, jakiej użyje użytkownik. Responsywność strony i dostosowanie do urządzeń mobilnych to w 2023 podstawa, bez której nie może się obejść żadna strona. 

Wyszukiwanie głosowe…

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego na mobile staje się coraz bardziej niezbędna, a marketing konwersacyjny to już must have. Różnica między tradycyjnym wyszukiwaniem a voice search polega głównie na sposobie formułowania fraz. Wyszukiwanie głosowe zakłada bardziej naturalne frazy („która agencja SEO w Łodzi jest najlepsza” zamiast „najlepsza agencja SEO Łódź”). Przydatne są tu też sekcje FAQ z pytaniami na stronie, dane strukturalne oraz nacisk na SEO lokalne i stworzenie wizytówki Google Moja Firma

…ale też wyszukiwanie wizualne!

Użytkownicy kochają obrazki i w 2023 chętniej sięgają po treści w formie zdjęć lub wideo, niż ściany tekstu. Powód? Tak jak w przypadku voice search – wygoda. Wyszukiwanie wizualne i Google Multisearch coraz szybciej zyskuje więc na znaczeniu, a optymalizacja zdjęć na stronie dołącza do długiej listy priorytetów dla każdego specjalisty SEO. Dlatego w 2023 szczególnie warto zadbać o jakość i rozmiar obrazów, atrybuty ALT i dane strukturalne potrzebne do rozpoznania typu treści na danej stronie.

Marketing wideo

A skoro o obrazie mowa, nie możemy zapomnieć o marketingu wideo. To ważny trend SEO 2023, który bez dwóch zdań pozostanie na topie również w kolejnych latach. A co to ma wspólnego z SEO? Wideo marketing to nie tylko TikTok i reelsy na Instagramie. Content w formie wideo musi pojawić się również w strategii SEO – strona ma większe szanse na wysokie pozycje w SERP-ach, jeżeli zawiera materiały wideo. Filmy chętniej udostępniamy i chętniej czerpiemy z nich informacje, bo jest nam tak wygodnie. Wideo zwiększa zaangażowanie użytkowników i wydłuża czas spędzony na stronie, a to już zdecydowanie czynniki ważne dla SEOwca. 

SEO w social media

Kolejnym trendem w 2023 będzie SEO w mediach społecznościowych. TikTok i scrollowanie filmów to codzienność przeciętnego użytkownika sieci, a tam gdzie jest użytkownik, tam też i zainteresowanie ekspertów z branży SEO. Tematy takie jak „TikTok SEO” i „Instagram SEO” czy reklamowanie na Facebooku to bardzo szerokie zagadnienie, a optymalizowanie filmów i zdjęć, aby zwiększyć ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, jest w 2023 na wagę złota. Google indeksuje tiktokowe filmiki, dlatego korzystanie z hasztagów i słów kluczowych w opisach filmów może być sposobem na dotarcie do nowych użytkowników. Z drugiej strony dbanie o odpowiednie frazy kluczowe w opisach treści wideo, foto i audio ma znaczenie w pozycjonowaniu w ramach wyszukiwania wewnętrznego na stronie – dotyczy to zarówno Instagrama, jak i YouTube’a, LinkedIna czy Amazona. Wewnętrzne wyszukiwarki dużych serwisów coraz częściej zastępują klasyczne wyszukiwanie w Google, dlatego również tam warto stosować dobre praktyki z SEO.

Elementy rozszerzone w SERP-ach i dane strukturalne

Elementy rozszerzone (rich snippets) są generowane dzięki danym strukturalnym. Dostarczają użytkownikom dodatkowe elementy, takie jak oceny, pytania i odpowiedzi lub produkty, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. A strona zyskuje większe szanse na zwrócenie uwagi użytkownika, nawet jeśli znajduje się na trzeciej albo niższej pozycji w SERP-ach. Trend stosowania rich snippetów będzie rósł w siłę w 2023, a dodawanie danych strukturalnych jeszcze bardziej zyska na znaczeniu (podobnie jak w przypadku voice search i wyszukiwania wizualnego). 

Trendy w SEO w 2023 roku – podsumowanie

W SEO w 2023 roku czeka nas sporo zmian – popularność AI, wideo, jakość treści i jakość strony to tylko niektóre z wielu tematów, o których będzie głośno w SEO w nadchodzących miesiącach. Przy tym nie można rzecz jasna zapomnieć o podstawowych kwestiach związanych z link buildingiem, bezpieczeństwem (SSL), wartościowych treściach i optymalizacji technicznej, które wpływają na skuteczne pozycjonowanie. Na pewno możemy też spodziewać się kolejnych aktualizacji algorytmu Google. 

A tymczasem do kwestii SEO najlepiej podchodzić elastycznie i dynamicznie dopasowywać działania oraz strategie SEO do użytkowników. Ostatecznie to właśnie oni są na pierwszym miejscu w SEO – w 2023 roku i zawsze.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
118 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *