Na pewno słyszałeś, jak duże znaczenie mają słowa kluczowe w SEO. Wyselekcjonowanie właściwych fraz kluczowych to jeden z najważniejszych kroków w planowaniu strategii pozycjonowania. Jak to robić, żeby działania marketingowe przynosiły wymierne efekty? Do analizy słów kluczowych możesz wykorzystać sprawdzone techniki i gotowe narzędzia, które ułatwią Ci przejście przez cały proces. Chcesz wiedzieć, jak dobrze dobierać słowa kluczowe do SEO? Czytaj dalej!
Z tego tekstu dowiesz się:
- Jak szukać słów kluczowych?
- Jak krok po kroku analizować słowa kluczowe?
- Jak dobierać je do odpowiednich podstron?
- Jakie narzędzia wykorzystać?
Jak szukać słów kluczowych?
Na początku sprawdź, na jakie słowa kluczowe jest widoczna Twoja strona, np. w Senuto albo Google Search Console. Dokładnie przejrzyj otrzymaną listę i zdecyduj, na których słowach Ci zależy i które mogą być używane przez klientów przy wyszukiwaniu. Następnie uzupełnij listę o frazy, których brakuje, a które powinny pojawić się w opisie Twojej oferty. Wypisz wszystkie usługi lub kategorie produktów, które oferujesz i dobierz do nich po 2-3 frazy kluczowe. Możesz też zerknąć na stronę konkurencji i sprawdzić, co takiego mają, czego brakuje na twojej stronie.
Frazy kluczowe a intencje użytkowników
Przy doborze fraz nie zapominaj, że najważniejsi są użytkownicy i to, czego i w jakim celu szukają w Google. Zadaj sobie pytanie: do kogo chcesz dotrzeć? Zbuduj bazę słów kluczowych tak, aby tworzone treści docierały do osób z różnymi zamiarami i intencjami – zarówno dla tych, którzy szukają rozwiązań problemów związanych z Twoją branżą, jak i konkretnych produktów. Treść zamieszczona na stronie ma odzwierciedlać zamiary wyszukiwania użytkowników.
4 typy intencji wyszukiwania
Intencje wyszukiwania możemy podzielić na 4 podstawowe rodzaje.
- Zapytania informacyjne – to frazy, które mają na celu zdobycie informacji, porady albo instrukcji. Często występują w formie pytania i zaczynają się od „co”, „jak”, „ile” i tak dalej. Przykład: „madonna wiek”, „ile kosztuje wymiana opon”.
- Zapytania nawigacyjne – użytkownik chce znaleźć konkretną stronę internetową lub przejść do określonego miejsca w internecie. Szuka strony, marki lub osoby. Przykład: „logowanie bank X” lub „kurs seo funky media”.
- Zapytania komercyjne – kiedy użytkownik chce kupić produkt, ale najpierw szuka specyfikacji, cen lub opinii. Przykład: „iphone cena”, „najlepsze agencje marketingowe ranking”.
- Zapytania transakcyjne – użytkownik wie, co chce kupić i szuka najbardziej atrakcyjnej oferty i miejsca, w którym będzie mógł dokonać zakupu. Może wyszukiwać produkt, kategorię albo usługę, często wraz z miejscem albo sposobem zakupu. Przykład: „pozycjonowanie łódź”, „buty na wesele sklep internetowy”.
W ten sposób możesz łatwiej stworzyć swoją własną, wstępną listę fraz kluczowych. Tak przygotowana lista będzie doskonałą bazą do dalszej analizy.
Analiza słów kluczowych… czyli co?
Analiza słów kluczowych polega na wyszukiwaniu, ocenie i doborze słów kluczowych. Dogłębna analiza obejmuje między innymi takie kroki:
- Sprawdzenie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań frazy.
Częstotliwość wyszukiwania mówi nam o średniej ilości miesięcznych wyszukiwań słowa kluczowego. Możesz to sprawdzić w Senuto lub planerze słów kluczowych Google Ads. W ten sposób łatwiej ocenisz potencjał wybranej frazy.
- Badanie trendów i sezonowości fraz.
Wiele branż ma szczyt popularności w konkretnych okresach roku. Ten proces zawsze będzie miał odzwierciedlenie w popularności fraz w wynikach wyszukiwania, a to warto mieć na uwadze podczas doboru fraz. Często inne będą Cię interesować latem, a inne zimą, w okresie przedświątecznej gorączki zakupów.
- Porównanie fraz z konkurencją
To czas na analizę stron, które są widoczne w TOP 10 na wybrane frazy. Słowa kluczowe, na które konkurencyjne firmy są widoczne w wynikach wyszukiwania, najpewniej będą interesować też Ciebie. Umieść je na swojej liście fraz z zachowaniem uważności na zgodność z ofertą, którą faktycznie masz na stronie.
- Sprawdzenie dostępnych wariacji słowa kluczowego i powiązanych grup słów kluczowych.
Bywa, że wybrane przez Ciebie słowo kluczowe będzie gorszym wyborem, niż jego synonim. Zawsze warto sprawdzić dostępne opcje i przeanalizować, które wariacje umieścić na stronie i włączyć do działań SEO.
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Nie musisz szukać słów kluczowych na własną rękę. Na rynku jest dostępnych mnóstwo narzędzi ,które ułatwią Ci to zadanie.
- Senuto – narzędzie analityczne, które umożliwia analizę widoczności i nie tylko. Tutaj uzyskasz informacje o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań słowa kluczowego, trendach, dostępnych wariacjach czy też kosztach w kampanii CPC. Podobne możliwości oferuje też Semstorm.
- Google Keyword Planner – Planer Słów Kluczowych możesz wykorzystać do planowania kampanii Google Ads, ale też do analizy słów kluczowych pod pozycjonowanie organiczne.
- Google Trends – udostępnia statystyki i informacje na temat aktualnych trendów w wyszukiwarce Google.
- Answer The Public – to bezpłatne narzędzie do sprawdzania słów kluczowych długiego ogona.
Warto poznać też możliwości takich narzędzi, jak Semrush, Ahrefs, KeywordTool czy Ubersuggest (na podstawie jednego słowa kluczowego dostajesz sugestie innych słów kluczowych). Podczas poszukiwania słów kluczowych możesz też skorzystać z sugestii w wyszukiwarce Google. To najszybszy sposób na znalezienie pokrewnych fraz lub fraz long-tail. Wystarczy, że wpiszesz w Google wybrane słowo kluczowe, a wyszukiwarka wyświetli Ci sugerowane hasła. Te podpowiedzi to frazy zbliżone do wpisanego przez Ciebie słowa, ale tez często wyszukiwane przez użytkowników.
Słowa kluczowe w SEO – podsumowanie
Właściwy wybór słów kluczowych to podstawa w procesie walki o widoczność w wynikach wyszukiwania. Dobrze dobrane oraz odpowiednio umieszczone na stronie słowa kluczowe to baza strategii SEO. To one wyznaczają kierunek działań w pozycjonowaniu stron. Nie zniechęcaj się tym, jak wieloetapowy jest to proces! Dogłębna analiza fraz, konkurencji oraz intencji użytkowników pomoże Ci zwiększyć widoczność strony. Znajomość specyfiki fraz kluczowych będzie niezbędna podczas planowania struktury podstron, strategii SEO czy choćby pisania treści na bloga.
O słowach kluczowych można opowiadać bez końca, a ten poradnik ma za zadanie pomóc Ci rozpocząć budowanie swojej strategii marketingowej przez przemyślany wybór słów kluczowych. Wiesz już, jak szukać słów kluczowych, a więc czas na samodzielną analizę i dobór słów kluczowych do swojej strony. Po codzienną dawkę wiedzy na temat pozycjonowania stron internetowych i marketingu online zaglądaj na nasz blog.