Słowa kluczowe to jedno z najczęściej pojawiających się określeń w rozmowach marketingowców. Nic dziwnego! Dobór odpowiednich słów kluczowych w SEO ma ogromne znaczenie dla całej strategii pozycjonowania. Dobrze dobrane i rozmieszczone na stronie mogą zadecydować o sukcesie Twojej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Czym są słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne? Jak wykorzystać je na swoją korzyść? Zobacz, gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie, aby wesprzeć inne działania SEO.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest słowo kluczowe?
- Jakie są rodzaje słów kluczowych?
- Gdzie je umieszczać na stronie?
- Ile powinno ich być?
Nie wiesz, jak ugryźć temat słów kluczowych na swojej stronie? Czytaj dalej!
Słowa kluczowe – co to jest?
Słowa kluczowe (ang. keywords) to nic innego jak frazy lub pojedyncze słowa wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, kiedy chcą znaleźć konkretne informacje, produkty lub usługi. Mogą być jednowyrazowe lub składać się nawet z kilku słów. Ale po co w ogóle zwracać na nie uwagę? Jeżeli słowa kluczowe z Twojej strony wyświetlają się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, strona przyciągnie większą liczbę klientów. Bardzo ważne jest więc, aby pojawiały się na stronie i cały czas pracowały na lepszą widoczność Twojej witryny w sieci.
Celem biznesu online jest wyświetlanie się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania na jak największą liczbę słów kluczowych. Oczywiście, słowa te muszą być powiązane ze znajdującymi się na stronie treściami, produktami i usługami. Im więcej słów i im wyższa ich pozycja, tym większy ruch użytkowników na stronie, a co za tym idzie – większa szansa na sprzedaż. Właśnie dlatego dobór słów kluczowych jest najczęściej jednym z pierwszych kroków podczas opracowania strategii SEO dla Twojej strony.
Rodzaje słów kluczowych
Zanim zaczniesz wybierać słowa kluczowe, które pomogą Ci przyciągnąć nowych użytkowników do strony, musisz poznać ich rodzaje. Każdy rodzaj słowa kluczowego ma nieco inne zadanie – w zależności od tego, co wpisze użytkownik, będzie miał inne intencje i cele, które chce osiągnąć poprzez wyszukiwanie.
- Ogólne słowa kluczowe – najczęściej składają się z 1-2 wyrazów i mają najwięcej wyszukiwań, ale też często… najniższy współczynnik konwersji. Tak ogólne słowa wpisują zwykle te osoby, które nie szukają jeszcze niczego konkretnego, a ich cele i preferencje nie są jeszcze sprecyzowane. Poza tym takie słowa mają największą konkurencję. Przykład: „buty”.
- Słowa kluczowe long-tail – składają się z większej liczby wyrazów. To dłuższe, kilkuwyrazowe zapytania ze stosunkowo niską liczbą wyszukiwani, ale jest ich więcej, niż ogólnych fraz kluczowych. Zapewniają mniejszy, ale wartościowy ruch na stronie. Dzieje się tak dlatego, że na ich podstawie można często ustalić intencje użytkowników. Tacy użytkownicy mają sprecyzowane potrzeby, a szanse na konwersje są większe. Frazy z długiego ogona mają mniej wyszukiwań dla pojedynczej frazy, ale też mniejszą konkurencję, dlatego mają większą wartość dla Twojej strony. Łatwiej wypozycjonować na nie stronę i naprawdę dobrze konwertują. Przykład „zielone buty na halloween”.
- Słowa brandowe – w ich treści pojawia się nazwa firmy albo produktu, np. „buty sportowe nike”. Generują wartościowy ruch i dobrze konwertują. Użytkownicy, którzy wpisują frazy brandowe w wyszukiwarkę, najczęściej znają już markę lub usłyszeli o niej z polecenia i chcą sprawdzić całą ofertę. Słowa brandowe związane z własną marką najłatwiej jest wypozycjonować.
- Słowa lokalne – frazy zawierające nazwę produktu lub usługi w połączeniu z nazwą regionu, miasta albo konkretnej dzielnicy. Lokalne słowa kluczowe są ważne dla małych, lokalnych firm, które chcą dotrzeć do klientów z konkretnego rejonu. Kiedy obszar działalności firmy jest ściśle określony, frazy lokalne mogą pomóc wybić się na tle konkurencji z okolicy.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie?
Słowa kluczowe często wyrażają intencje zakupowe użytkowników. Kiedy znasz wpisywane przez nich frazy, możesz budować treści na swojej stronie (i nie tylko!) w oparciu o to, czego szukają. Dlatego tak ważna jest wiedza, co wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci. Ale gdzie umieszczać słowa kluczowe, aby dobrze służyły Twojej stronie?
- Kategorie i podkategorie produktów – słowa kluczowe są niezbędne w budowaniu architektury serwisu. Każda kategoria i podkategoria na Twojej stronie lub w sklepie online powinna być widoczna na inne frazy kluczowe oraz opisywać inne produkty. Zduplikowane kategorie lub opisy kategorii nie przyniosą Ci korzyści. Dobrze zadziałają za to zróżnicowane, dobrze dobrane frazy kluczowe obudowane dobrymi i przydatnymi opisami kategorii.
- Wpisy na blogu – wpisy blogowe to idealne miejsce na wplatanie fraz kluczowych. Słowa kluczowe na bloga mają wyrażać pytania i problemy użytkowników, a gotowe wpisy udzielać rozwiązania na te pytania. W ten sposób zyskujesz gotowe tematy na blog, które przyciągną potencjalnych klientów.
- Meta tytuły i opisy strony – jedno z najważniejszych miejsc, w których należy umieszczać słowa kluczowe. Meta title i description są widoczne w wynikach wyszukiwania i przeznaczone nie tylko dla użytkowników, ale też robota wyszukiwarki.
- Nagłówki – nagłówki H1, H2 i inne mają większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać. To one w dużej mierze informują użytkownika (i roboty), o tym, co znajduje się na stronie. W nagłówkach, szczególnie H1, powinna się pojawiać fraza kluczowa, która opisuje tekst i zawartość strony.
- Obrazy i zdjęcia – atrybuty alt, nazwy plików i podpisy obrazków warto wzbogacać o słowa kluczowe, które zobaczą roboty i/lub użytkownicy strony.
- Linki wewnętrzne na stronie – czyli linki do podstron na innych podstronach. Warto aby były stosowane w formie anchor text i zawierały słowo kluczowe. Jeżeli z głową zastosujesz linkowanie wewnętrzne z wykorzystaniem fraz kluczowych, algorytm wyszukiwarki chętniej wyświetli podstronę użytkownikom. Linki ułatwiają pozycjonowanie stron i pomagają zwiększać widoczność.
Ile słów kluczowych powinno być w tekście?
Ile razy można użyć słowa kluczowego w treści? To zależy. Nie powtarzaj słowa kluczowego zbyt często (upychanie słów kluczowych, czyli keyword stuffing, to błąd z punktu widzenia SEO), ale też zadbaj o to, aby fraza nie powtarzała się w tekście zbyt rzadko. Jeżeli słowo występuje na stronie niewiele razy, nawet najlepszy artykuł nie zyska uwagi robotów Google i nie znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – nie dotrze do użytkowników. Liczba słów kluczowych w treści zależy od jej długości. W dłuższych tekstach blogowych możesz sobie pozwolić na użycie słowa kluczowego wiele razy, ale już w przypadku opisu produktu w sklepie lepiej nie przesadzać. Przede wszystkim twórz użyteczne treści, które ktoś będzie chciał przeczytać. Optymalizacja pod kątem słów kluczowych jest tu dodatkiem.