SEO

Duplicate content – jak duplikacja treści szkodzi Twojej stronie www?

• Zakładki: 91

Czy wiesz, że skopiowane, zduplikowane treści mogą być przyczyną kiepskiej widoczności Twojej strony w Google? Duplikacja treści jest problemem, który może zmniejszyć ruch organiczny na stronie www, a to przecież ostatnia rzecz, na której Ci zależy. Czym właściwie jest duplicate content, dlaczego jest na liście rzeczy zakazanych w SEO i jak się z nim uporać? Czytaj dalej!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest duplikacja treści?
  • Czym różni się wewnętrzna i zewnętrzna duplikacja?
  • Jak Google widzi duplicate content i dlaczego to coś złego?
  • Jak wyeliminować duplikacje treści?

Duplikacja treści – co to jest?

Content marketing ma ogromne znaczenie dla widoczności stron www w sieci. Regularne dodawanie na stronie wartościowych i oryginalnych treści zachęca do odwiedzania strony użytkowników i roboty wyszukiwarki Google. Bywa, że ta sama treść pojawia się na więcej niż jednej stronie – wtedy mamy do czynienia z duplikacją. Duplicate content, czyli duplikacja treści, to powielanie tego samego tekstu pod więcej niż jednym adresem URL. Najczęściej problem duplikacji wynika z niewiedzy osoby odpowiedzialnej za publikację tekstów na stronie lub jest wynikiem kradzieży treści, np. wpisu z konkurencyjnej strony. 

Rodzaje duplikacji treści

Czasem zduplikowany tekst pojawia się w obrębie jednej witryny, a innym razem trafia na dwie różne witryny. W ten sposób wyodrębniamy dwa rodzaje duplikacji – wewnętrzną oraz zewnętrzną.

Wewnętrzna duplikacja treści

To nic innego jak powielanie treści w obrębie domeny. Wewnętrzna duplikacja contentu powstaje wtedy, kiedy na kilku podstronach jednego serwisu zostaje opublikowany ten sam fragment tekstu. Nie chodzi tu wyłącznie o bloki tekstu, np. na blogu firmowym, ale też o opisy kategorii lub produktów. Bywa, że do duplikacji dochodzi nieświadomie – nie w wyniku skopiowania tekstu między stronami, ale błędnej optymalizacji technicznej całej witryny. Do duplikacji często dochodzi, kiedy nie zastosuje się przekierowań 301 albo nieprawidłowo wprowadzi się wersje językowe lub paginację na stronie. Innym przykładem takiego błędu w pozycjonowaniu może być generowanie osobnych adresów URL dla różnych wariantów tego samego produktu. Na każdej z tak powstałych stron znajduje się ten sam opis produktu i duplikacja gotowa. 

Zewnętrzna duplikacja treści

To kopiowanie treści z innych stron. Jednym z największych grzeszków właścicieli serwisów jest popularne w e-commerce powielanie opisów ze strony producenta. W ten sposób te same, gotowe opisy produktów pojawiają się na setkach stron. W takim przypadku dużo lepiej samemu stworzyć opis, aby uniknąć duplikacji.

Co na to Google?

Trzeba to powiedzieć jasno: tak, duplikacja treści szkodzi SEO, i to bardzo. Duplicate content obniży widoczność i pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji zmniejszy się ruch na stronie. Dlaczego tak się dzieje? Google stawia sobie za cel dostarczenie użytkownikom jak najbardziej przydatnych treści. Jak łatwo się domyślić, powielany tekst i plagiat nie jest atrakcyjny z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki. W takim przypadku nie ma mowy o unikalności i niepowtarzalności, która jest tak ważnym czynnikiem w rankingu Google.

Algorytm Google nie wie, która z podstron z tym samym contentem jest ważniejsza ani kto faktycznie stworzył daną treść jako pierwszy. W efekcie może nie wyświetlić adresu URL ze zduplikowaną treścią lub pokazać je obok siebie na niższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Rezultat zazwyczaj będzie jednak podobny – spadek widoczności strony, a co za tym idzie ruchu organicznego i sprzedaży. 

Jak się przed tym ustrzec? Jak prowadzić skuteczne pozycjonowanie strony i unikać takich błędów?

Jak uniknąć duplikacji treści na swojej stronie? 

Aby uniknąć problemu duplikacji treści, od początku dbaj o to, aby content na Twojej stronie był oryginalny. 

  1. Twórz osobne opisy do każdej kategorii i każdego produktu (lub zleć to zewnętrznej firmie), nawet jeśli ich cechy są podobne. 
  2. Nie duplikuj meta znaczników. Każda podstrona powinna też mieć różne title i description. 
  3. Nie kopiuj treści od innych i zgłaszaj kradzież Twoich treści na stronach konkurencyjnych. 
  4. Zadbaj o to, żeby Twój dział techniczny prawidłowo wykonywał przekierowania 301 (na przykład w przypadku źle wykonanej paginacji) na stronie, aby uniknąć pojawienia się danej podstrony pod różnymi adresami URL. 
  5. Jeżeli tworzysz nową stronę dla swojego biznesu, zatroszcz się o to, aby już na etapie prac webmasterskich unikać błędów technicznych, które powodują automatyczne duplikacje treści.
  6. Stwórz osobne tłumaczenie dla każdej wersji językowej strony. 

Ale skąd w ogóle wiedzieć, czy na stronie znajduje się zduplikowana treść? Jak znaleźć duplicate content? Przydatne będą w tym gotowe narzędzia do namierzania duplikacji treści.

Narzędzia do wykrywania duplikacji treści

Jednym ze sposobów na wykrycie duplikacji jest manualna analiza witryny. Jeżeli masz niewielki serwis, możesz na początku ręcznie poszukać duplikacji. Bardziej skuteczne są jednak gotowe narzędzia. 

Oto krótka lista najpopularniejszych rozwiązań w tym zakresie:

  • Crawlery internetowe – to na przykład popularny ScreamingFrog, Sitebulb lub Siteliner. Takie narzędzia są niezastąpione przy wykonywaniu audytu SEO. Pozwalają na wygenerowanie gotowych raportów, w których czarno na białym (w zakładce ze zduplikownymi stronami) widzisz listę stron, które mogą mieć zduplikowaną treść.
  • Google Search Console – w zakładce „Indeks” i „Strony” znajdziesz komunikaty na temat nieprawidłowości na stronie, również duplikacji.
  • Wyszukiwarka Google – skopiuj krótki fragment tekstu ze strony i wklej go do paska wyszukiwarki w cudzysłowie. W ten sposób sprawdzisz, które strony zawierają ten sam tekst. 

Przytoczone problemy i narzędzia to oczywiście tylko kropla w morzu. Duplikacje mogą występować pod najróżniejszymi postaciami, a problemy z nimi związane można rozwiązać na różne sposoby. Jeżeli podejrzewasz, że na Twojej stronie doszło do duplikacji, ale nie masz specjalistycznej wiedzy w tym temacie, możesz oddać sprawę w ręce fachowców. Wsparcie specjalistów od SEO jest bezcenne, nie tylko w kwestii duplicate content.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
140 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *