SEO

Jak samemu zrobić darmowy audyt SEO strony? Wskazówki ekspertów!

• Zakładki: 56

Chcesz, żeby Twoja strona była dobrze widoczna w wyszukiwarce? Aby strona internetowa wyświetlała się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, musi zostać dopracowana w każdym calu. Tylko skąd wiedzieć, co dokładnie zrobić, żeby to osiągnąć? Do przygotowania strategii SEO strony i oceny jej potencjału w wynikach wyszukiwania eksperci wykorzystują audyt SEO. Jak powinien być wykonany? Czy można samemu zrobić audyt SEO? Od czego w ogóle zacząć? 

Kiedy zrobić audyt SEO?

W jednym z poprzednich wpisów na blogu ADStanio pisaliśmy już, co to jest audyt SEO. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że to zbiór wskazań i kierunków zmian, które pomogą w optymalizacji strony. Taki audyt strony ma za zadanie wskazać błędy, które utrudniają prawidłową indeksację i wskazać najważniejsze elementy witryny do poprawy. Kiedy wykonać audyt SEO?

  1. Kiedy wprowadzasz większe zmiany na stronie. 

Jednym z częstszych powodów spadków pozycji w rankingu wyszukiwania jest wprowadzanie znaczących zmian na stronie bez uwzględnienia SEO. Takie zmiany to między innymi zmiana CMS czy zmiana struktury adresów URL.

  1. Kiedy zauważasz spadek widoczności lub ruchu na stronie.

Brak zmian lub spadek widoczności strony może wynikać z błędów i zaniedbań na stronie. Celem audytu SEO będzie znalezienie tych błędów i dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarki. Sprawdzenie strony pod kątem SEO to pierwszy krok do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania. 

  1. Kiedy zaczynasz współpracę z agencją SEO.

Na początku współpracy z agencją audyt SEO najpewniej wykona profesjonalista. Audyt służy jako baza do stworzenia i realizacji przemyślanej strategii SEO, która przyniesie stronie wzrosty pozycji w wynikach wyszukiwania i w efekcie pomoże spełnić cele biznesowe, jakie Ci przyświecają. 

Darmowe narzędzia do analizy SEO

Pozycjonowanie strony obejmuje dużą grupę zadań – techniczną optymalizację strony, content marketing i treści nasycone frazami kluczowymi, linkowanie i wiele innych elementów. Na rynku można znaleźć mnóstwo narzędzi, które ułatwią te zadania. Pamiętaj przy tym, że narzędzia do SEO dostarczą Ci dane, ale do odpowiedniej ich interpretacji i przygotowania strategii SEO przyda Ci się pomoc specjalisty.

Najpopularniejsze darmowe narzędzia do wykonania audytu SEO to między innymi:

  • Google Search Console 

Bezpłatne narzędzie analityczne do monitorowania działania strony – liczby wejść na stronę, wyświetleń strony czy choćby liczby fraz, które generuje witryna w wybranym okresie. Google Search Console da Ci też informacje o liczbie zaindeksowanych podstron w domenie. Aby skorzystać z funkcji Search Console od Google należy podpiąć stronę do narzędzia, najlepiej przez umieszczenie odpowiedniego metatatu w sekcji HEAD strony głównej.  

  • PageSpeed Insights

Kolejne bezpłatne narzędzie do audytów SEO od Google. Pozwala sprawdzić szybkość wczytywania się strony www i możliwość wyświetlania na urządzeniach mobilnych, co ma ogromne znaczenie dla SEO. Po wpisaniu adresu swojej strony w pasku narzędzia otrzymasz informacje o tym, co poprawić, aby strona ładowała się szybciej i zobaczysz wskaźnik (od 0 do 100) określający aktualną prędkość wczytywania. 

  • Google Analytics

Wykonując audyt SEO, możesz wykorzystać Analytics do weryfikacji skuteczności treści strony: wielkości ruchu organicznego i wpływu tego bezpłatnego ruchu na cele konwersji. Z Google Analytics dowiesz się, na jakich podstronach użytkownicy spędzają najwięcej czasu, które treści angażują ich najbardziej, a które powodują wysoki współczynnik odrzuceń.

  • Siteliner

Darmowe narzędzie do audytu SEO, które pomoże Ci znaleźć zduplikowane treści na stronie, zbadać linki wewnętrzne i zewnętrzne, konkurencję oraz wykryć błędy 404 na stronie. Audyt SEO z Siteliner wskaże Ci liczbę podstron, które są poprawnie zaindeksowane, przekierowane lub z błędami. Aby ułatwić sobie analizę, możesz pobrać bezpłatny raport zawierający wyniki skanowania 250 podstron witryny przez Siteliner

Samodzielny audyt SEO [KROK PO KROKU]

Jakie informacje powinny znaleźć się w podstawowym audycie SEO? Podstawowe etapy darmowego audytu SEO, które można wykonać na własną rękę, można podzielić na: analizę techniczną, analizę treści, analizę konkurencji, analizę indeksowania, słów kluczowych i linków. Jak zrobić audyt SEO na swojej stronie www krok po kroku?

Jak zrobić audyt SEO zaindeksowania strony?

Jeśli Twoja strona nie jest zaindeksowana, nie będzie widoczna w Google. Zaindeksowanie strony i podstron sprawdzisz w Google Search Console w raporcie Indeks – Stan. Znajdziesz tam dane o błędach indeksowania, adresach URL wykluczonych z indeksowania i tych, które zostały zaindeksowane prawidłowo. Na tym etapie warto też sprawdzić mapę strony i prawidłowość wdrożenia pliku robots.txt. 

Jak wykonać audyt widoczności i słów kluczowych strony?

Do tego przydadzą Ci się płatne narzędzia SEO, takie jak Senuto albo Semstorm. Po wpisaniu w pasek wyszukiwania w Senuto adresu swojej strony zobaczysz wykres widoczności na pozycjach TOP 3, TOP 10 i TOP 50, zmiany pozycji (wzrosty i spadki), kluczowe frazy, na które jest widoczna strona, i informacje o konkurencji.

Jak zrobić audyt optymalizacji on-site?

Na tym etapie warto sprawdzić przyjazność adresów URL, tytuły i opisy meta stron – czy są dodane, czy zawierają słowa kluczowe, które z nich można poprawić albo rozwinąć. Możesz wykorzystać do tego wtyczkę do Chrome: SEO META in 1 CLICK. To też dobry moment na sprawdzenie, czy na stronie w ogóle są treści i czy zawierają słowa kluczowe, czy dodany tekst jest podzielony na nagłówki (główna fraza kluczowa na danej podstronie powinna być zawarta w jednym nagłówku H1). Kolejnym krokiem jest sprawdzenie obrazków: czy nie mają za dużego rozmiaru, czy wyświetlają się prawidłowo i czy mają dodany parametr ALT. 

Jak sprawdzić audyt treści na stronie?

To moment na to, aby dokładnie sprawdzić jakość treści na stronie pod kątem SEO. Tutaj badamy, czy tekst na stronie głównej i teksty na stronach kategorii i podkategorii są odpowiednio rozwinięte, przydatne dla użytkownika i zoptymalizowane pod wybrane słowa kluczowe. Jeśli mają być czytelne, muszą być właściwie sformatowane, podzielone na akapity i nagłówki Hx. To dobry moment, żeby zastanowić się, czy słowa kluczowe są odpowiednio dobrane i czy przynoszą stronie ruch. Co jeszcze sprawdzić w audycie treści SEO? Duplikacje treści pomiędzy stronami i kanibalizacje słów kluczowych pomiędzy podstronami – jedna podstrona to jedna fraza kluczowa. 

Jak zrobić podstawowy audyt techniczny SEO?

Techniczna optymalizacja strony to między innymi:

  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – sprawdź to z wykorzystaniem Google Search Console (raport Obsługa na urządzeniach mobilnych) albo Mobile Friendly Test od Google.
  • Szybkość działania strony – podstawowy raport uzyskasz dzięki PageSpeed Insights.
  • Bezpieczeństwo i certyfikat SSL – sprawdź, czy masz zainstalowany certyfikat SSL poprzez kliknięcie w kłódkę na pasku obok adresu witryny.
  • Przekierowania na stronie – na tym etapie zbadaj (np. w GSC), czy zawartość jednej strony nie została przeniesiona pod inny adres URL. W tym może przydać Ci się pomoc specjalisty od SEO technicznego.

Jak zrobić audyt linkowania?

Jak zrobić audyt liczby i jakości linków strony? Najlepiej wykorzystać do tego płatne narzędzie, np. Ahrefs, które pozwoli Ci sprawdzić, ile linków prowadzi do Twojej strony, jaka jest ich moc, czy ich liczba rośnie, z jakich stron pochodzą linki i jaką mają wartość dla strony. Podstawowe informacje o liście backlinków znajdziesz też w Google Search Console. 

Darmowy audyt SEO samodzielnie czy w agencji?

W tym wpisie poruszyliśmy tylko część aspektów, które należy sprawdzić w trakcie audytu SEO. Jeśli uda Ci się zbadać te podstawowe informacje o stronie, i tak zyskasz mnóstwo danych na temat swojej witryny. Jednak trzeba pamiętać, że samodzielne przeprowadzenie audytu jest obarczone ryzykiem błędu i wymaga sporo czasu oraz przynajmniej bazowej wiedzy. Jeżeli wiesz, że dasz sobie z tym radę i masz na to czas, to świetnie! Jeśli jednak chcesz wykonać profesjonalny audyt SEO strony i uzyskać szeroki raport analizy SEO, a do tego również strategię działania, która poprawi widoczność Twojej strony, polecamy skorzystać z pomocy agencji, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. 

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
104 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *